مجله زنیت گیم

نحو درست نشستن پشت کامپیوتر هنگام گیم

این روزها زندگی مدرن ما را سرگرم سیستم‌هایمان کرده است به صورتی که ساعات‌های طولانی را مشغول نشستن بر روی صندلی هستیم و اگر آداب پشت کامپیوتر نشستن را رعایت نکنیم به سلامتی خود آسیب می‌زنیم.

گیمرها در طول روز ساعات های طولانی پشت کامپیوتر خود می‌نشینند و مشغول به بازی هستند و در این بازه‌ زمانی اگر از نحوه‌ درست نشستن پشت کامپیوتر در هنگام گیم اطلاعاتی نداشته باشند سلامت کمر و بدن دچار اختلال می‌شود.

روش‌های خوب و بد بسیاری برای نشستن روی صندلی وجود دارد که با انجام آنها می‌توان زمان کار و بازی خود را افزایش داد همچنین آسیب کمتری وارد کرد؛ شاید فکر کنید در یک عادت نشستن غلط تسلط بیشتری به بازی دارید و راحت تر می‌توانید بازی خود را مدیریت کنید، اما باید این را بدانید که در دراز مدت طرز نشستن اشتباه و غلط مانع از بازی‌ طولانی می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا نحوه صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر در هنگام کار و گیم را به شما آموزش دهیم تا مانع از رسیدن آسیب به بدن شما شود.

قبل از اینکه موارد صحیح نشستن پشت کامپیوتر را بیان کنیم بهتر است به این مورد اشاره کنیم که هر مقدار که نوع نشستن شما پشت کامپیوتر صحیح و مناسب باشد بدن شما احتیاج دارد تا هر چند وقت یکبار از جای خود بلند شوید و کمی راه بروید.

 

تاثیر منفی بد نشستن روی صندلی بر بدن

تاثیر منفی بد نشستن روی صندلی بر بدن

  • شانه‌های گرد شده
  • سردرد
  • خستگی عضلانی
  • آسیب به کمر و گردن
  • درد در باقی قسمت‌های بدن
  • درد در قسمت پایین کمر

اگر وضعیت نشستن درست نشود این بیماری‌ها که شاید از منظر برخی از آدم‌ها پیش پا افتاده می‌آید در دراز مدت به بدن و سلامتی جسم آسیب‌های جدی وارد می‌کند؛ از سری بیماری‌های جدی که ممکن است برای افراد بی ملاحضه پیش آید تغییرات دائمی در نخاع و مشکلات قلبی و عروقی است.

نشستن پیچیده و دشوار نیست، اما اینکه درست و صحیح بنشینید احتیاج به راهنمایی و آموزش دارد که در این مقاله در خصوص صحیح نشستن آموزش داده‌ایم پس بهتر است مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم را به خوبی به حافظه بسپارید.

 

نحوه صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر

نحوه صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر

در خصوص نحوه درست نشستن پشت کامپیوتر بین کارشناسان اتفاق نظر وجود دارد و تک به تک آن ها مواردی که در ادامه نام می‌بریم را تائید و پیشنهاد می‌کنند.

 

انتخاب یک صندلی مناسب

انتخاب یک صندلی مناسب

در هنگام خرید صندلی برای میز کامپیوتر خود بهتر است چند نکته را در نظر داشته باشید تا با کمک این موارد صندلی خود را خریداری کنید:

در هنگام خرید صندلی‌ای را انتخاب کنید که عمق زیادی داشته باشد، زیرا یکی از موارد درست نشستن چسبیدن باسن به انتهای پشتی صندلی است.
روی صندلی مورد نظر خود بشینید و دقت کنید که تمامی قسمت بدن شما را در بر می‌گیرد.
روکش صندلی در انتخاب خود صندلی بسیار مهم است زیرا باید روکشی را انتخاب کنید که با نشستن بر روی آن احساس راحتی کنید.
دقت کنید صندلی‌ای را انتخاب کنیدکه مجهز به سیلندر بادی برای تنظیم ارتفاع است، تا به راحتی بتوانید صندلی را با آناتومی بدن خود تنظیم کنید، به این معنی که پای شما در هنگام نشسنن به زمین برخورد کند و زانو برابر با باسن و یا کمی پایین تر از آن قرار گیرد.

 

محل قرار گیری مانیتور

محل قرار گیری مانیتور

محل مانتیور در هنگام استفاده از آن بسیار مهم است و اگر طبق استاندارد‌های تعیین شده قرار نگیرد به بدن شما آسیب می‌زند و اختلالاتی را در جسم به وجود می‌آورد.

مانیتور را روبه روی صورت خود قرار دهید تا به راحتی بتوانید در حالت استانداردی که نشستید بالای مانیتور را مشاهده کنید.
فاصله‌ شما تا مانیتور باید به اندازه‌ طول دست شما باشد.
اگر در هنگام مشاهده مانیتور مجبور به نگاه کردن به قسمت پایین مانیتور هستید سعی کنید تا سر خود را بالا نگه دارید و از بالا به مانیتور نگاه کنید تا گردن دچار آسیب نشود.

محل قرار گیری وسایل مورد نیاز روی میز کار

محل قرار گیری وسایل مورد نیاز روی میز کار

وسایل مورد نیازی که در هنگام کار به کامیپوتر به آن‌ها احتیاج دارید را مانند: تلفن، دفتر، پرونده و باقی وسایل را در نزدیکی خود قرار دهید تا هنگام برداشتن مجبور به خم شدن بیش از اندازه نشوید.
بهتر است مانیتور را در وسط میز قرار دهید و وسایل مورد نیاز را دو طرف آن قرار دهید تا به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

 

محل مناسب کیبورد

محل مناسب کیبورد

محل قرارگیری کیبورد بسیار مهم است و باید درجایی قرار گیرد که پاهای شما به راحتی زیر آن قرار گیرد.
بهترین جایی که می‌توانید کیبورد را در آن جا بگذارید نزدیک و مستقیما روبه به روی بدن شما است.
به صورت میانگین کیبورد باید به اندازه ی یک  دست از شما فاصله داشته باشد.

 

محل قرارگرفتن میز

محل قرارگرفتن میز

صندلی خود را تاجایی که امکان دارد به سمت میز بکشید، تا برای دیدن مانیتور نیازی به خم شدن به سمت میز نباشد.
ارتفاع میز باید به اندازه‌ای باشد که بالای ران شما خالی باشد.
همچنین ارتفاع شما باید به اندازه‌ای باشد که ساعد شما موازی با کف میز باشد.

 

محل قرار گرفتن لپ‌تاپ روی میز

محل قرار گرفتن لپ‌تاپ روی میز

کامپیوترها به علت جدا بودن کیبورد و مانیتور از هم می‌توان به راحتی آن‌ها را تنظیم کرد و در جایگاه درست قرار داد اما لپ تا‌پ تنظیم کردن آن ممکن است کمی دشوار باشد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

بهتر است یک نگه‌دارنده لپ تاپ خریداری کنید تا کمی شیب دار شود و به راحتی بتوانید صفحه لپ‌تاپ را مشاهده کنید و احتیاج به خم شدن نباشد.
اگر در دراز مدت لپ تاپ شما داغ می‌شود می‌توانید از یک فن استفاده کنید.

 

نکاتی در خصوص صحیح نشستن از نظر کارشناسان

نکاتی در خصوص صحیح نشستن از نظر کارشناسان

  • کمر خود را صاف کنید و کاملا به پشتی صندلی بچسبایند و دقت کنید تا قوز نکنید و بر روی صندلی خم نشوید.
  • شانه‌های خود را کاملا به عقب بکشید و به تکیه گاه صندلی بچسبانید.
  • باسن خود را تا جایی که امکان دارد به پشتی صندلی هدایت کنید تا مانع از قوز شدن شما شود.
  • اگر در هنگام نشستن گردن و سر در موقعیت بدی قرار گیرد باعث خستگی زود هنگام می‌شود پس بهتر است گردن خود را صاف نگه دارید و از خم کردن آن جلوگیری کنید.
  • هر دو پای خود را صاف روی زمین قرار دهید و اگر پای شما به زمین نمی‌رسد ارتفاع صندلی را تنظیم کنید و اگر باز هم مشکل داشتید بهتر است از تکیه‌گاه برای پاهای خود استفاده کنید تا روی یک سطح قرار گیرد و معلق در هوا نباشد.
  • یک نکته‌ی طلایی در خصوص نشستن این است از نشستن بیش از 30 دقیقه خودداری کنید و بهتر است هر 30 دقیقه بلند شوید و کمی راه بروید.
  • بازوهای خود را تا حد امکان بالا قرار دهید تا آرنج شما حداقل 90 درجه خم شود، فشار بیش از اندازه بر روی بازو ها می‌تواند بیماری‌های زیادی را برای شما به ارمغان اورد.
  • هر چند وقت یکبار یک نفس عمیق بکشید، نفس عمیق باعث متمرکز شدن شما می‌شود.
  • ماوس، قلم و صفحه کلید را در سطحی قرار دهید تا به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

 

چند نکته در خصوص استراحت و ورزش در هنگام نشستن پشت کامیپوتر

چند نکته در خصوص استراحت و ورزش در هنگام نشستن پشت کامیپوتر

اگر تمام موارد گفته شده هم رعایت کنید باز هم نشستن طولانی پشت کامیپوتر آسیب‌های جدی و جزئی به بدن وارد می‌کنید پس بهتر است در هنگام کار کردن یا گیم مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را انجام دهید تا یک بدن و زندگی سالمی داشته باشید.

  1. پس از گذشت هر 30 دقیقه برخیزید و چند قدمی حرکت کنید.
  2. به این ایستادن‌ها ادامه دهید و هر نیم ساعت آن را تکرار کنید و چند دقیقه راه بروید.
  3. دقت داشته باشید تا نور مستقیم به صفحه مانیتور و چشم شما نتابد زیرا این تابش باعث خستگی و تنبلی چشم شما می‌شود.
  4. بهتر است هر 20 دقیقه به چشم‌های خود استراحت دهید و به اطراف و اشیای دور خود نگاه کنید تا از تنبلی چشم جلوگیری شود.
  5. در زمان‌های استراحت و وقت ناهار خود سعی کنید تا از میز بازی و یا میز کار خود فاصله بگیرید و در آن هنگام کمی حرکات کششی انجام دهید و یا پیاده‌روی کنید.
  6. برای مراقبت از چشم خود می‌توانید از عینک‌های رایانه‌ای استفاده کنید تا فشار وارد شده به چشم را کمی کاهش دهید.
  7. علاوه بر چشم و کمر که در هنگام استفاده از کامپیوتر به آن فشار وارد می‌شود به دست‌های شما نیز ممکن است آسیب جدی و یا سطحی وارد شود، دستان خود را ورزش دهید به عنوان مثال انگشت‌های خود را به عقب بکشید و یا یک توپ تنیس را بفشارید.
  8. اگر سر شما در مدت طولانی حرکت نکند باعث گرفتگی عضلات و گردن می‌شود؛ بنابراین تلاش کنید تا سر خود را هر 20 دقیقه بچرخانید و یا حرکت‌های کششی گردن را انجام دهید.

 

در این مقاله به مواردی در مورد نحوه درست نشستن پشت سیستم برای گیم و کار اشاره کردیم که رعایت هرکدام از آن‌ها به شما و بدن شما کمک می‌کند تا از آسیب‌های احتمالی دور باشد؛ پس بهتر است نکات گفته شده را حفظ کنید و در هنگام کار با لپ‌تاپ آن را اجرا کنید.

 

سوالات متداول

0/5 (0 نظر)